Hořící auto může vybouchnout
V některých akčních filmech a seriálech vybuchuje jednou auto za druhým. Ve skutečnosti to ale příliš reálné není, minimálně u klasických paliv. Benzín totiž za normálního tlaku a teploty nevybuchuje a nafta dokonce ani pořádně nehoří, takže jen tak nevzplane. Zkrátka a dobře benzín ani nafta explozivními palivy v žádném případě nejsou. Musíme ovšem dodat, že některé automobily mají pohon na LPG, přičemž vůz se zásobou zkapalněného plynu v útrobách explodovat může. Takže na tomto mýtu něco je.
Nepoutejte se, je to nebezpečné
Některé mýty mohou být spíše úsměvné, další ovšem mohou skončit tragicky, tedy budete-li se jimi řídit. Tak například se říká, že jsou bezpečnostní pásy na krátké přejezdy zbytečné, používat se nemusí ve voze s airbagy a zcela na nic jsou na zadních sedadlech. Ba co víc, dokonce prý kvůli nim můžete uhořet. Jenže podle některých statistik by v Evropě bylo o 7 000 mrtvých na silnicích méně, kdyby se lidé svědomitěji poutali. Pásy ostatně zajišťují bezpečnost všech cestujících při všech typech nehod, a to na předních i zadních sedadlech.
Velké auto je a priori bezpečné
Řidiči s velkými auty si často myslí, že jsou nesmrtelní. A podle toho také vypadá jejich jízda. Jistě, větší auta jsou tvořena větším množstvím materiálu, takže skutečně mohou v případě nehody ochránit více než Mini Cooper nebo Volkswagen Beetle. Na druhou stranu je třeba zdůraznit, že rostoucí počet smrtelných nehod neklesá s velikostí vozu. Stále jsou tedy podstatné řidičské schopnosti a věnování se silničnímu provozu. Při srážce s kamionem totiž posádku většinou neochrání sebevětší osobní auto.
Volant stačí držet jednou rukou
Ne, nestačí, a to ani v případě, pokud nejedete po dálnici. Mnoho řidičů se domnívá, že během pomalé jízdy mít volant v jedné ruce bez problémů stačí. Jenže chyba lávky! Pokud totiž budete muset v nebezpečné situaci rychle reagovat, reakce pak bývá mnohdy chybná. Řidič v takovém případě totiž nezřídka pouze dupne na brzdu a škubne volantem na jednu stranu – většinou na tu, kterou rukou právě řídí. Že tím případné riziko neeliminuje, ale spíše podporuje, asi netřeba dodávat.
Alkoholu se lze před jízdou jednoduše zbavit
Řídit pod vlivem alkoholu je samozřejmě velmi riskantní. To navíc platí i o zbytkovém alkoholu, který může mít řidič v krvi po probdělé noci. Rozhodně se nedá konstatovat, že pokud se cítíte dobře, musíte být nutně střízliví. Nadýchat totiž lze i tak. Mýty spojené s odbouráním alkoholu před jízdou říkají, že pomůže tučné a těžké jídlo, energetický nápoj, sprcha nebo krátké zdřímnutí. Nic z toho vám ale střízlivost nezaručí, a tak můžete stále riskovat ztrátu řidičáku, a to ještě v lepším případě.
Zimní pneumatiky jsou od listopadu do konce března povinné
Někteří, zvláště asi méně zkušení řidiči se budou divit, ale nejsou. V České republice totiž neplatí absolutní povinnost mít „obuté“ zimní pneumatiky. Zákon to totiž nařizuje od 1. listopadu do 31. března pouze v případě, že je na silnicích souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, případně lze-li předpokládat, že vzhledem k povětrnostním podmínkám se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, což v posledních letech u nás není zase tak běžné.
Upozorňujem: existují silnice, na kterých lze potkat značku Zimní výbava (auto v modrém poli nad sněhovou vločkou), kde jsou zimní pneumatiky nejen povinné, ale platí to celoročně!