Dopad koronaviru na automobilový průmysl
Rok 2020 byl pro mnohá odvětví průmyslu velmi nepříznivý, na což měl pochopitelně zásadní vliv koronavirus SARS-CoV-2 a onemocnění COVID-19. Mezi nejpostiženější sektory patřil (nejen) v České republice cestovní ruch a stavebnictví, stejně jako automobilový průmysl, který mimochodem představuje zhruba desetinu hrubého domácího produktu ČR. Největší tuzemská automobilka Škoda nejenže zatím i přese všechny problémy dopad koronakrize přestála, ale zároveň se sama angažuje v boji proti koronaviru, a to pod hesly #SKODAAUTOhelps a #SKODAAUTOpomaha. Některé zahraniční automobilky ovšem bojují o samotné přežití…
Hrozí automobilkám v důsledku koronakrize zánik?
Už v květnu 2020 oznámila francouzská automobilka Renault, která mimochodem existuje od konce 19. století, že jí hrozí zánik. I takový dopad může mít současná koronakrize, jež už trvá déle, než mnozí očekávali. Na druhou stranu právě ve Francii došlo v listopadu k důležitému kroku, neboť automobilové koncerny PSA a právě Renault se dohodly s investiční bankou Bpifrance na zřízení investičního fondu na podporu francouzských dodavatelů automobilového průmyslu. Zdá se tedy, že minimálně pro nejbližší dobu je zánik Renaultu zažehnán. Problémy ovšem mají i další automobilky po celém světě. Ohroženy jsou navíc i některé akce.
Koronakrizi možná nepřežijí největší autosalony
Koronakrize má dopad i na akce, které jsou k automobilovému průmyslu přidružené. Jedná se např. o autosalony, které jsou ovšem v krizi dlouhodobě a současná situace se tak zdá jen jako poslední hřebíček do rakve. V loňském roce se každopádně nekonal německý motosalon Intermot v Kolíně nad Rýnem a tři dny před zahájením byl zrušen i Autosalon Ženeva, jehož první ročník se konal v roce 1905 a aktuálně se jedná o zřejmě nejslavnější akci tohoto typu na světě. Ačkoli další ročník zatím v ohrožení není, protože nikdo neví, co přinese budoucnost, faktem je, že se někteří vystavovatelé nehrnou ani na něj. Zdá se tedy, že více než stoletá tradice je opravdu ohrožena.
Jaké důsledky pandemie můžeme očekávat?
Už v průběhu loňské roku se odhadovalo, že pokud se nastalá situace nezlepší, přijde v roce 2021 o práci v automobilovém průmyslu velké množství lidí. V rámci Evropy by se dokonce mohlo jednat o 100 000 zaměstnanců, kteří přijdou o práci nejen v automobilkách, ale také u jejich dodavatelů. Růst nezaměstnanosti a napětí má přitom vliv třeba na státní rozpočet. Na druhou stranu můžeme skončit alespoň částečně pozitivně. Prodeje aut v Číně po koronaviru ožívají. Rostly vlastně celou druhou polovinu roku 2020. I korejské automobily Hyundai a Kia, které vloni prodaly nejméně aut za posledních 10 let, očekávají v roce 2021 růst. Možná se tedy začíná blýskat na lepší časy.