První motocyklem byl parní velocipéd
První motocykl spatřil světlo světa 16. března 1869, nedávno tedy oslavil již 151. narozeniny! Nutno ovšem dodat, že se o pravý motocykl, jako ho chápeme dnes, ještě nejednalo. Louis-Guillaume Perreaux si toho dne nechal patentovat jízdní kolo poháněné parou, takže šlo o tzv. parní velocipéd, který se nazýval Michaux-Perreaux. Žádný lamač rekordů to tedy nebyl, i když dosahoval rychlosti zhruba 14 km/h, a konstrukce dřevěných kol pohodlnou jízdu také nezaručovala. Stejně byl ovšem vyroben pouze jeden kus, takže se na něm mnoho lidí nesvezlo.
Cesta k motocyklu s benzinovým spalovacím motorem
Později byly za motocykl označovány pouze stroje, které poháněl motor s vnitřním spalováním paliva. Do této kategorie nejenže nespadal Michaux-Perreaux, ale ani Roperův parní velocipéd, jenž vznikl v témže období (tento stroj byl přitom vyroben už v množství 10 kusů). Koncept motocyklu na benzín předvedl až v roce 1884 britský vynálezce Edward Butler, nicméně vynález zůstal vzhledem k nedostatku financí jen ve stádiu konceptu a prototyp nikdy vyroben nebyl. Prvenství tedy musíme opět hledat jinde.
Do historie se výrazně více zapsal Němec Gottlieb Daimler, který už v roce 1885 sestrojil společně s Willhelmem Maybachem první motocykl poháněný benzinovým spalovacím motorem. Tento stroj měl sice své mouchy, nicméně oba vynálezci si vlastně jen chtěli otestovat svůj nový motor. Své poznatky zúročili o rok později při vynálezu prvního čtyřkolového automobilu poháněného spalovacím motorem. Sériová výroba motocyklů tak započala až v roce 1894, a to se strojem, jenž nesl název Hildebrandův & Wolfmüllerův Motorrad. Ten už celkově disponoval moderní konfigurací.
První český motocykl vyrobili Laurin a Klement
Zaměříme-li se ještě na závěr na naše území, první motocykl vyrobili Václavové Laurin a Klement, tedy výrobci jízdních kol z Mladé Boleslavi. Stroj nesl název Laurin & Klement Typ 1 a oba pánové jej také vyrobili ještě v předminulém století, i když to stihli na poslední chvíli. První hotové série (Typ 1 ¼ a Typ 1 ¾) totiž byly představeny novinářům 11. listopadu 1899, a to v pražských Bubnech. Nedávno tedy oslavily už 120 let! Nejenže se přitom jednalo o první české motocykly, ale zároveň šlo o první motocykly vyrobené na území tehdejšího Rakouska-Uherska.