Auta budoucnosti (zřejmě) nebudou jezdit na benzin či naftu
Zdá se celkem jisté, že dochází k soumraku automobilů s benzínovým či naftovým motorem, tedy minimálně v rámci mnoha zemí evropského kontinentu. EU dokonce plánuje, že od roku 2035 by všechna nová vozidla, jež přijdou na trh, neměla vypouštět žádné emise oxidu uhličitého (CO2). Jedná se totiž o skleníkový plyn, který je zodpovědný za globální oteplování.
Obecně se přitom předpokládá, že je nahradí elektromobily, které jsou již dnes na vzestupu. Jejich obliba spočívá ve skutečnosti, že celkové náklady na vlastnictví jsou nižší než u alternativ. Zmíněné změny se ovšem netýkají jen členských států Evropské unie. Taková Velká Británie, která z EU vystoupila v roce 2020, oznámila, že zakáže prodej aut s benzinovým či naftovým motorem už v roce 2030.
Automatizace neboli autonomní auta
Už v současné době jezdí mnozí z nás v autech s funkcemi jako asistenta parkování, adaptivní tempomat či asistent jízdy v pruzích. Budoucnost ovšem zřejmě patří plně autonomním vozidlům, která k provozu nepotřebují řidiče. Orientují se přitom díky počítačovým systémům, jež detekují okolí vozu a určují trasu za pomoci radaru či satelitní navigace, případně dalšími způsoby.
Myšlenka autonomních vozidel přitom není nová. Ostatně první takový vůz byl vytvořen před více než 45 lety. V roce 1977 se tak stalo (bez překvapení) v Japonsku, přičemž daný automobil dokázal vyvinout rychlost 30 km/h. Aktuálně jsou ovšem autonomní vozidla mnohem kvalitnější, a navíc se každým rokem stále více zdokonalují. Budoucnost by teda měla být skutečně jejich.
Propojená a připojená auta
Lákavost autonomních vozidel spočívá ve (výrazně) větší bezpečnosti, byť bourají i tyto vozy (k první takové nehodě došlo již v roce 2016). Ještě větší eliminací rizik přitom mohou přinést tzv. připojená auta, což jsou vozidla, která jsou připojená k internetu. Díky tomu jsou schopná komunikace mezi sebou, ale především s celým dopravním ekosystémem, což je opravu důležité.
Pokud by v budoucnu veškerá vozidla byla součástí kompatibilních a úzce provázaných systémů a kvalitních norem, mohla by být konektivita skutečně klíčovou bezpečnostní výhodou. Navíc by to mělo mít velmi pozitivní vliv na plynulost dopravy. Připojená vozidla by totiž např. mohla bez problémů komunikovat s křižovatkou, takže by měla všechny relevantní údaje.
Další změny, které mohou v budoucnu nastat
Budoucnost automobilismu zřejmě nebude taková, jak si ji představovali autoři sci-fi literatury a filmů (především ve 20. století), tedy minimálně ne ta blízká. Některé noviny však skutečně působí dosti futuristicky. Čeho se můžeme jako řidiči dočkat?
- Podle všeho se bude u automobilů budoucnosti klást důraz na ovládání hlasem. Ostatně už nyní digitální asistentka Alexa od společnosti Amazon dostala nové funkce pro použití právě v automobilech. Brzy si tedy budete moci se svým vozem „pokecat“.
- Vozidla budoucnosti sice nemusí mít zase tak futuristický design, na druhou stranu jsou stále častěji představována auta, která nejenže dokážou měnit barvu, ale jejich karoserie může být rozdělena do stovek segmentů. Díky tomu existuje takřka nekonečné množství barevných kombinací.
- A co létání? Budete se možná divit, ale před nedávnemfederální úřad pro letectví (FAA) schválil první elektrické létající auto na světě. Jedná se o vůz společnosti Alef Aeronautics, který by měl být v provozu v roce 2025. Široké rozšíření létajících automobilů ovšem skutečně není aktuální.