Startuje opatrně a nikam nespěchejte
Mnoho řidičů nastoupí do vozu, otočí klíčkem a rozjede se. Ačkoli se to možná zdá zcela logické, především u „nafťáků“ se nejedná o vhodný postup. Naopak je doporučováno otočit klíček do první polohy a několik sekund posečkat (můžete si třeba napočítat do deseti). Teprve potom jej otočte do polohy číslo dvě. Olej se tak dostane všude, což je pro chod motoru žádoucí. V zimních měsících je navíc vhodné, když se motor před vyjetím nejprve zahřeje. V létě to pochopitelně tak důležité není.
Správný postup je nutný především v zimě
Předehřátí v průběhu zimních měsíců je důležité především pro dieselové motory. Během zimy je však vhodné při nastartování dodržovat i další postupy. Jaké kroky máme konkrétně na mysli?
- V zimě byste měli používat olej vhodného stupně viskozity, což usnadní nastartování.
- Doporučováno je rovněž zahřátí baterie. Pokud jste delší dobu nestartovali, zapněte nejprve dálková či potkávací světla, ale použít je možné i topení. Těsně před nastartováním ale všechna elektrická zařízení opět vypněte.
- V případě potřeby použijte sprej pro rychlý start. Určen může být pro benzinové i naftové motory, přičemž zabraňuje zamrznutí karburátoru a šetří motor i baterii.
Použijte správně spojkový pedál
Sešlápnout před nastartováním či nesešlápnout? To je, oč tu běží. Obvykle se doporučuje sešlápnutí pouze u dosti starých vozidel. U modernějších aut to nebytně nutné není, na druhou stranu existují vozy, které tento krok před nastartováním rovněž vyžadují. Musíme také doplnit, že u automobilů s manuální převodovkou bývá doporučováno sešlápnout spojkový pedál až na doraz v zimě. Díky tomu, že dojde k odpojení motoru od převodovky, snížíte zátěž na motor a nastartujete snáze.
Zaměřte se i na zařazení rychlosti
Další důležitou otázkou může být, zda je vhodné mít při startování zařazenou rychlost. Obecně se dá konstatovat, že je optimální startovat bez zařazené rychlosti. Ostatně některé automatické převodovky nastartování vozu se zařazenou rychlostí ani neumožňují. Proč tomu ale tak vlastně je? Při povolení pedálu by se automobil mohl neočekávaně rozjet, nebo by alespoň poskočil. V obou případech se přitom může jednat o dosti rizikové skutečnosti.
Další tipy pro správné nastartování automobilu
Existuje ještě mnoho dalších faktorů, na které se je vhodné při startování zaměřit. Některé se mohou zdát jako nedůležité, přesto byste se na ně měli zaměřit. Co vám tedy ještě na závěr můžeme doporučit?
- Pokud budete startovat pomocí startovacího kabelu, měli byste dodržovat bezpečnostní pokyny, které najdete v manuálu automobilu. Jinak může dojít k poškození elektroniky.
- Měli byste také zkontrolovat stav baterie. Bude-li vybitá, někdy dochází k poškození motoru. Přesvědčte se tedy, že tomu tak není.
- Obecně platí, že byste neměli používat startér déle než 10 sekund. Nenastartuje-li motor na první pokus, nechte ho chvíli odpočinout a zkuste to znovu.
- Dále se nedoporučuje přidávat příliš plynu. V opačném případě se může motor tzv. „uchlastat“, což rozhodně není žádoucí stav.
- Ověřte si, zda jste si vzali správné klíčky či kartu. To platí především v případě, je-li v rámci jedné domácnosti či firmy k dispozici více vozidel stejné značky.