Pozornost věnujte vhodné variantě
Pokud si chcete pořídit přívěsný vozík, v prvé řadě byste se měli zaměřit na jeho konkrétní využití. K dispozici máte levné hobby vozíky, které nemusí stát ani 10 000 Kč. Ty dostačují pro převoz běžného nákladu, na druhou stranu nejsou nejodolnější, protože bývají vyrobeny z lehčích materiálů. Zaměřit se ovšem můžete rovněž na profesionální modely, které mohou stát i přes 50 000 Kč. Za to umožňují přepravovat i těžší materiály a mívají poměrně široké uplatnění.
Kromě klasických přívěsných vozíků se lze soustředit i na speciální varianty, jež bývají obecně dražší. Pořídit si můžete např. skříňové modely chránící náklad proti vlivům prostředí. Dále máte k dispozici přívěsné vozíky pro přepravu dopravních prostředků. Některé se tedy mohou hodit na převoz motocyklů nebo lodí, přičemž u nich byste se měli zaměřit především na rozměry a nosnost. Existují ovšem i speciální zařízení, která jsou určena pro přepravu koní nebo skotu.
Upozorňujeme: některé přívěsné vozíky se svými rozměry nehodí za automobily, ale spíše za čtyřkolky, malotraktory či terénní dvoustopé dopravní prostředky (UTV).
Vybírejte podle druhu brzdění
Přívěsné vozíky se mohou lišit brzděním. Zaměřit se tedy můžete na nebrzděné modely, které sice bývají obecně levnější, a nemusíte se o ně tolik starat, na druhou stranu mívají nižší nosnost a považovány jsou za méně bezpečné. Druhou možnost představují logicky brzděné varianty, které jsou bezpečnějším řešením a potěší i vyšší nosností. Navíc ulevují brzdám tažného vozidla. U těchto přívěsných vozíků musíte nicméně počítat s vyšší pořizovací cenou, přičemž jsou obvykle náročnější na údržbu.
Zaměřte se i na materiál bočnic
Při výběru přívěsného vozíku může být důležitý i materiál bočnic. V tomto ohledu máte tři možnosti. Jedná se o plechové bočnice, které jsou lehčí a hodí se spíše pro občasné využití a přepravu spíše méně objemných nákladů. Zaměřit se můžete i na hliníkové bočnice, jež jsou rovněž lehké, zároveň ale mohou zaujmout i svou pevností. Třetí možností jsou překližkové bočnice, které zaujmou svou pevností a odolností, takže dávají možnost častého přepravování i objemnějších a těžších nákladů.
Zohledněte rovněž další vlastnosti
Výše uvedené vlastnosti nejsou jediné, na které byste se měli při výběru přívěsného vozíku zaměřit. Věnovat pozornost je vhodné i dalším důležitým parametrům, jež mohou mít dosti podstatný vliv na možnosti uplatnění i na samotné používání. O co se konkrétně jedná?
- Nosnost – některé přívěsné vozíky umožňují přepravovat náklady o hmotnosti několik set kilogramů, další mohou mít nosnost i přes 3 tuny. Někdy bývá tato hodnota i vyšší, nicméně při přepravě nákladu nad 3,5 tuny je nutné řidičské oprávnění B96.
- Počet náprav – parametr, který má vliv právě na nosnost. K dispozici máte nejčastěji přívěsné vozíky s jednou nápravou, zaměřit se nicméně můžete i na dvounápravové
- i třínápravové varianty, jež umožňují přepravu těžších nákladů.
- Rozměry – nejběžněji se lze setkat s přívěsnými vozíky s rozměry 110 × 206 mm, 125 × 206 mm a 125 × 250 cm. Některé ovšem bývají výrazně menší, další zase o dost rozměrnější (to může platit např. u modelů na přepravu lodí).
- Provedení kol a oje – kola mohou být pod ložnou plochou (pak se vozík snáze nakládá i se s ním lépe manipuluje), ale také vedle ložné plochy, což snižuje těžiště. S trubkovou ojí se jednodušeji couvá, V-oj může pozitivně působit na jízdní vlastnosti.
- Funkce a příslušenství – přívěsné vozíky mohou být opatřeny sklopnou korbou, plachtou, opěrným kolečkem či nohou. Některé mají i kotvící úchyty, podlahové výstupky na zavěšení nákladu, bezpečnostní síť nebo další „vychytávky“.
Tip na závěr: výrobci uvádějí u většiny přívěsných vozíků maximální povolenou rychlost ve výši 130 km/h. To je pro použití na českých vozovkách zcela dostačující, protože se jedná o maximální povolenou rychlost i na dálnicích. Rychleji u nás tedy jet stejně nemůžete.