Jaké automobily byly k dispozici za socialismu?
Pokud jste chtěli automobil v roce 1948, museli jste zažádat o poukaz na místním národním výboru. Ten následně posuzoval, zda potřebujete vůz k výkonu povolání a roli hrálo i to, jak jste se zasloužili o budování socialismu. V 50. letech pak vznikly dva podniky, ve kterých si šlo auto pořídit, což platilo až do roku 1989. Jednalo se o Mototechnu a Tuzex, jejichž nabídka se ale dosti lišila.
V nabídce Mototechny převažovaly vozy z produkce zemí RVHP (socialistické státy východního bloku). Už v 50. letech jste zde mohli koupit automobily značky Škoda, Tatra, Moskvič, Wartburg či Trabant. Postupem času přibývaly i další značky jako např. Lada anebo Volha. V 70. a 80. letech se navíc rozšířila i nabídka vozů vyrobených mimo RVHP, mezi něž patřily značky Fiat, Toyota, Renault či Ford.
Tuzex vznikl v roce 1957 a auta se zde dala sehnat za zahraniční valuty, jež byly směňovány za bony. Tento podnik do ČR dovážel i vozy, které byly pro většinu lidí dosti nedostupné, a to např. výrobky značek Citröen, Saab anebo Volvo. Na konci 70. let jste si už v Tuzexu mohli objednat prakticky jakýkoli automobil, jenže to byla pouze teorie. V praxi jste museli prokázat značnou trpělivost…
Zálohy Mototechně, vyčkávání a úplatky
Ačkoli Mototechna každý rok vydávala novou nabídku vozů a ceník, koupě automobilu nebyla ani zdaleka tak jednoduchá. I když jste totiž zaplatili zálohu, začala nepříjemná fáze vyčkávání. Někdy jste mohli na nový vůz čekat i několik let, tedy pokud jste neměli známosti. Pomoci pak samozřejmě mohly i úplatky, které zajistily, že se čekací doba mohla výrazně zkrátit.
Nejlevnější a nejdražší auta před rokem 1989
Mnoho lidí vzpomíná na minulý režim s tím, že vše stálo méně. To je jistě pravda, ale musíme brát v potaz, že se příjmy oproti době před rokem 1989 značně zvýšily. Nejlevnějšími automobily byly v každém případě Trabanty. Model 601 s dvoutaktním motorem a karoserií z duroplastu byl jedním ze symbolů NDR (Východní Německo) a aktuálně se stal opět slavným díky cestovatelskému projektu Transtrabant. Tento model stál na konci 70. let 36 500 Kčs a byl zřejmě nejlevnějším autem vůbec. V přepočtu na dnešní průměrný plat nicméně i tak stál 450 000 Kč!
Mezi nejprodávanější vozidla patřily „škodovky“. Na známou Škodu 105 jste si ovšem ve stejné době museli připravit 56 500 Kčs, což je dnes více než 700 000 Kč. Ani zdaleka se však nejednalo o nejdražší automobil. V ceníku Mototechny se totiž nacházela i známá Tatra 613, která v roce 1977 stála 284 000 Kčs. V přepočtu na dnešní průměrnou mzdu se tedy prodávala za cca 3,3 milionu korun! Pravdou ovšem je, že i přes přítomnost v ceníku Mototechny byl tento vůz vyráběn především na objednávku podniků a států a stal se také jedním ze symbolů státní moci.