Manuální převodovka
Manuální převodovka je jednoduše řečeno vícestupňová převodovka. Umožňuje tedy zařadit více rychlostních stupňů v jednom směru, ale také zpětný chod, přičemž o zaražení konkrétního převodového stupně rozhoduje řidič. Při podřazování je nutné dát meziplyn. Manuální převodovka tedy může být náročnější na obsluhu, na druhou stranu je plně na obsluze automobilu, v jakých otáčkách konkrétně zařadit, případně jak rychle má být změna převodu provedena.
Automatická převodovka
Automatická převodovka je převodovka, kde se převodový poměr mění samočinně. Existuje přitom v několika typech (např. hydrodynamický či dvojspojkový), které ovšem mají něco společného, takže lze stanovit základní definici. U většiny vozů existují jen čtyři polohy, a to dopředu (D), neutrál (N), dozadu (R) a parkování (P). Jednu z těchto možností si řidič vybere a samotné převodové stupně už volí automat. Automobily s tímto systémem řazení tedy nejsou vybaveny pedálem spojky.
Výhody a nevýhody jednotlivých typů řazení
Oba typy převodovek mají své výhody i nevýhody. Jak už jsme zmínili, manuální řazení převodových stupňů může být náročnější na obsluhu, na druhou stranu má tento proces obsluha vozidla plně ve své moci. Vozidla s manuální převodovkou stojí méně a hodně se hovoří také o nižší spotřebě paliva. Na druhou stranu je druhý přínos problematický, protože automatické převodovky ve většině automobilů mají více převodových stupňů (obvykle 8 až 10) a elektronika dokáže dobře přizpůsobit řazení jízdní situaci, takže spotřeba paliva může být nižší než u manuálů.
Musíme ovšem upozornit i na skutečnost, že některé automatické převodovky neřadí v úplně nejvhodnější chvíli, což může mít vliv právě na spotřebu paliva. To na druhou stranu u moderních automatů odpadá, protože jsou rychlejší a chytřejší. Výrazné chyby navíc často zapříčiňuje lidský faktor, takže při dlouhodobě nesprávném řazení může dojít k poškození převodovky, což se častěji stává právě u manuálů. Ty jsou ovšem zase méně náročné na opravu.
Jakáž typ řazení je oblíbenější a rozšířenější?
Na tuto otázku nelze jednoznačně odpovědět. Tak například ve Spojených státech amerických mají jen 3 % nových aut manuální řazení, zatímco na evropském kontinentu je toto číslo mnohonásobně vyšší. Jak ostatně ukazují dostupné statistiky, v České republice stále vedou manuály a zdá se, že se na tom ještě dlouho nic měnit nebude. Souvisí to i s tím, že Češi jsou obecně lepšími řidiči než Američané, takže není divu, že u nás zatím není manuální řazení raritou. Při výběru vhodné převodovky tedy mohou hrát roli schopnost a zkušenosti řidiče.