logo
Advertisement Banner
  • Úvod
  • Novinky
  • Auto
  • Moto
  • Praktické rady a tipy
  • Zajímavosti
  • Z historie
No Result
View All Result
  • Úvod
  • Novinky
  • Auto
  • Moto
  • Praktické rady a tipy
  • Zajímavosti
  • Z historie
No Result
View All Result
AutoMotoŽurnál.cz
No Result
View All Result

Manuální nebo automatické řazení. Jaké jsou výhody a nevýhody?

Při výběru nového automobilu se je potřeba soustředit na celou řadu faktorů. Musíte např. zvolit, zda si pořídíte vůz s manuálním, anebo automatickým řazením. Oba typy přitom přinášejí určitá pozitiva i negativa.

10. 2. 2021

Manuální převodovka

Manuální převodovka je jednoduše řečeno vícestupňová převodovka. Umožňuje tedy zařadit více rychlostních stupňů v jednom směru, ale také zpětný chod, přičemž o zaražení konkrétního převodového stupně rozhoduje řidič. Při podřazování je nutné dát meziplyn. Manuální převodovka tedy může být náročnější na obsluhu, na druhou stranu je plně na obsluze automobilu, v jakých otáčkách konkrétně zařadit, případně jak rychle má být změna převodu provedena.

Automatická převodovka

Automatická převodovka je převodovka, kde se převodový poměr mění samočinně. Existuje přitom v několika typech (např. hydrodynamický či dvojspojkový), které ovšem mají něco společného, takže lze stanovit základní definici. U většiny vozů existují jen čtyři polohy, a to dopředu (D), neutrál (N), dozadu (R) a parkování (P). Jednu z těchto možností si řidič vybere a samotné převodové stupně už volí automat. Automobily s tímto systémem řazení tedy nejsou vybaveny pedálem spojky.

Výhody a nevýhody jednotlivých typů řazení

Oba typy převodovek mají své výhody i nevýhody. Jak už jsme zmínili, manuální řazení převodových stupňů může být náročnější na obsluhu, na druhou stranu má tento proces obsluha vozidla plně ve své moci. Vozidla s manuální převodovkou stojí méně a hodně se hovoří také o nižší spotřebě paliva. Na druhou stranu je druhý přínos problematický, protože automatické převodovky ve většině automobilů mají více převodových stupňů (obvykle 8 až 10) a elektronika dokáže dobře přizpůsobit řazení jízdní situaci, takže spotřeba paliva může být nižší než u manuálů.

Musíme ovšem upozornit i na skutečnost, že některé automatické převodovky neřadí v úplně nejvhodnější chvíli, což může mít vliv právě na spotřebu paliva. To na druhou stranu u moderních automatů odpadá, protože jsou rychlejší a chytřejší. Výrazné chyby navíc často zapříčiňuje lidský faktor, takže při dlouhodobě nesprávném řazení může dojít k poškození převodovky, což se častěji stává právě u manuálů. Ty jsou ovšem zase méně náročné na opravu.

Jakáž typ řazení je oblíbenější a rozšířenější?

Na tuto otázku nelze jednoznačně odpovědět. Tak například ve Spojených státech amerických mají jen 3 % nových aut manuální řazení, zatímco na evropském kontinentu je toto číslo mnohonásobně vyšší. Jak ostatně ukazují dostupné statistiky, v České republice stále vedou manuály a zdá se, že se na tom ještě dlouho nic měnit nebude. Souvisí to i s tím, že Češi jsou obecně lepšími řidiči než Američané, takže není divu, že u nás zatím není manuální řazení raritou. Při výběru vhodné převodovky tedy mohou hrát roli schopnost a zkušenosti řidiče.

Předchozí článek

Kultovní filmová auta. 5 legend stříbrného plátna

Další článek

Automobilky působící v ČR. Jak si jejich auta stojí na místním trhu?

Další článek

Automobilky působící v ČR. Jak si jejich auta stojí na místním trhu?

Nejnovější

Novinky a zajímavosti ze světa elektromobility

Novinky a zajímavosti ze světa elektromobility

24. 6. 2022
Jaká navštívit muzea veteránů v ČR?

Jaká navštívit muzea veteránů v ČR?

7. 6. 2022
8 nejbizarnějších aut, která kdy byla vyrobena

8 nejbizarnějších aut, která kdy byla vyrobena

25. 5. 2022
AutoMotoŽurnál.cz

Auto Moto Žurnál je auto-moto magazín plný zajímavostí, rad a tipů pro každodenní i sváteční motoristy.

© 2018-2022 Auto Moto Žurnál, Všechna práva vyhrazena

No Result
View All Result
  • Úvod
  • Novinky
  • Auto
  • Moto
  • Praktické rady a tipy
  • Zajímavosti
  • Z historie

© 2018-2022 Auto Moto Žurnál, Všechna práva vyhrazena