Špatné nastavení sedadla
Špatné návyky za volantem začínají už nevhodným nastavením sedadla, což má vliv na polohu řidiče. Pokud člověk nesedí správně, hůře reaguje na nepředpokládané události, kvůli nimž je např. nutné činit rychlé úhybné manévry. Možná to tedy mnohé účastníky silničního provozu překvapí, ale špatně nastavené sedadlo může zvyšovat riziko dopravní nehody. Sedadlo by tedy mělo být nastaveno tak, abyste měli ideální vzdálenost od pedálů a volantu a dostatečný výhled apod.
Nevhodné držení volantu
Mnozí řidiči se příliš nezaměřují na držení volantu, který často drží tzv. „na frajera“, tedy v jedné ruce. Pro včasné a správné reagování na situace na silnici je ovšem nutné držet volant v obou rukách, a to ideálně v poloze „tři čtvrtě na tři“. Pak se totiž poměrně výrazně snižuje riziko, že ztratíte kontrolu nad vozem, což je dost zásadní pro bezpečnost silničního provozu. Každý, kdo se dostal do nebezpečné situace s jednou rukou na volantu, by vám to jistě mohl potvrdit.
Řízení ve stresu a při únavě
Při řízení je důležitý také „state of mind“, tedy stav mysli. Pokud např. na silnice vyrážíte v přílišném stresu, samozřejmě se to projeví na vašich řidičských schopnostech. Se stresem obvykle souvisí také únava, která může být velmi problematická především při jízdě na delší vzdálenosti. Důsledkem někdy bývá mikrospánek, tzn. krátké usnutí, jež může trvat od několika desetin sekundy až po 30 sekund. Asi nemusíme rozebírat, že se jedná o častou příčinu dopravních nehod.
Nesoustředěnost
Každý si ještě vzpomene na Rudolfa Hrušinského, jehož doktor se ve filmu Vesničko má středisková za volantem kochal. Jenže za nesoustředěnost při řízení mohou rovněž další, tedy nejen vizuální podněty. Může k ní vést rovněž družný rozhovor se spolucestujícími nebo poslech hudby. Vlastně se ale ani nemusí jednat o vnější podněty, protože někteří lidé mají tendence se ztrácet v toku vlastních myšlenek. Pokud se při tom přistihnete, ihned se začněte opět soustředit.
Přeceňování vlastních schopností
Přeceňovat své schopnosti mají někteří řidiči s ještě „mokrým“ řidičákem, ale také mnozí „matadoři“, kteří vozovky brázdí desítky let. Pokud u někoho panuje přehnaná sebedůvěra, někdy má tendenci nedodržovat zákony o silničním provozu, např. povolenou rychlost. Jenže nehoda se může stát úplně každému. I kdybyste nakrásně byli řidiči-supermani, mnozí další účastníci silničního provozu takové schopnosti nemají. A ve velké rychlosti se např. hůře reaguje na chyby ostatních.
Nedodržování bezpečné vzdálenosti
Pokud máte za volantem tendence lepit se někomu na zadek, raději to nedělejte. Jistě, některé situace k tomu svádí. Jede-li před vámi auto příliš pomalu a nelze ho předjet, můžete mít tendenci se na něj lepit. Jenže pokud se stane něco nepředpokládaného a řidič před vámi bude muset dupnout na brzdu, i při sebelepších reflexech s největší pravděpodobností nedobrzdíte. Pokud totiž jedete 100 km/h, činí rozdíl jedné reakční sekundy zhruba 30 metrů!
Agresivní chování
Oddělenost prostorů na silnici svádí k tomu, že se mnozí řidiči za volantem chovají agresivně, ač by se tváří v tvář stejným způsobem rozhodně nechovali. Verbální agrese, vybržďování, troubení, vychovávání, to všechno jsou aktivity, které na silnici nepatří. Naopak je vhodné být tolerantní. Vybíjení vlastních životních frustrací za volantem totiž může být krajně nebezpečné. Asi opět netřeba sáhodlouze rozebírat, že se takovým chováním výrazně zvyšuje riziko dopravní nehody.