Silniční vlaky v Evropě nepotkáte
Ačkoli by se mohlo zdát, že pojem „silniční vlaky“ skrývá jistý protimluv, opak je pravdou. Jedná se o jízdní soupravy, které jsou tvořeny tahačem a několika návěsy a přívěsy. Běžné jsou v Austrálii, Severní Americe a používají se i v Argentině. Nejdelších z nich nalezneme u „protinožců“, tedy právě na australském kontinentu. Některé z těchto souprav totiž mají i 30 „vagónů“! Proč je nepotkáme v Evropě? Jednak se hodí na dlouhé a rovné silnice a na evropském kontinentu navíc vesměs platí omezení pro maximální délku jízdní soupravy na 17 až 22 metrů. To je na silniční vlaky poněkud málo.
Největší monstra světa neboli dampry
Největší automobily na světě bez „vagónů“ jsou tzv. dampry neboli sklápěčky, což jsou velké nákladní automobily, které na veřejných komunikacích rozhodně nepotkáte. Jedná se totiž o vozidla určena výhradně pro provoz v povrchových lomech. Na dané vozy se soustředí nejrůznější výrobci, a to např. ze Spojených států amerických či z Japonska, ale také z Evropy. Vyrábí je mj. proslulá švédská automobilka Volvo, ovšem největší vůz tohoto typu pochází, možná poněkud překvapivě, z Běloruska.
Automobilka BelAZ byla založena v roce 1948 a soustředí se právě na důlní sklápěčky, ale vlastně na těžké stroje obecně. Pokud byste se někdy ocitli vedle vozu BelAZ 75710, zřejmě byste si připadali poněkud titěrní. Tento dampr, který pod kapotou ukrývá 6 528 koní, je dlouhý 20,6 metru. Jeho šířka přitom činí 9,87 metru, výška 8,165 metru a rozvor náprav je přesně 8 metrů. Není to tedy žádný drobeček. BelAZ 75710 přitom váží 360 tun, přičemž naložený může mít až 810 tun! Prázdný automobil dosáhne rychlosti až 64 km/h, přičemž spotřeba činí cca 1 300 litrů nafty na 100 km.
Další velké automobily
Na světě pochopitelně existují i další obří vozidla, z nichž ovšem většina není pro „běžného smrtelníka“ dostupná. Neplatí to ovšem všeobecně. Jaké další automobily patří k nejzajímavějším?
- Hummer H1 X3 – Hummer H1 není malé vozidlo, právě naopak. Nicméně jistý šejk ze Spojených arabských emirátů jménem Hamád bin Hamdán an-Nahaján si nechal vyrobit čtyři kusy, které nesou ještě přídomek X3. Jsou přitom třikrát větší! „X-trojka“ tak na délku měří 14 metrů, široká je 6 metrů a vysoká 6,6 metru.
- Antarctic Snow Cruiser – tento vůz je spíše relikvie. Navržen byl v letech 1937 až 1939 týmem vědců z Armor Institute of Technology v Chicagu, a to k průzkumu Antarktidy. ASC byl 17 metrů dlouhý, 6,1 metru široký a plně naložený vážil 37 tun. A zcela bez překvapení byl příliš těžký pro provoz na sněhu a na ledu nenabízel žádnou trakci, takže poměrně rychle skončil v propadlišti dějin.
- Rolls-Royce Phantom VIII EWB – ačkoli se nejedná o největší auto pod sluncem, jde o jediný vůz z našeho článku, který si můžete koupit. Máte-li tedy na účtu nějaký ten milion. Tento luxusní automobil je přitom 6 metrů dlouhý, 2 metry široký a váží 2,6 tuny. A jaká že je tedy cena pro případné zájemce? Zhruba 450 000 liber…
Největší český automobil postavila Tatra
Automobilka Tatra vyrobila v roce 2015 v Kopřivnici „náklaďák“, který je dlouhý 18 metrů. Díky tomu jde o největší nákladní vozidlo vyrobené v rámci tuzemského automobilového průmyslu. Jaké jsou jeho další parametry? Daný automobil má osm náprav, z čehož je šest řiditelných, dále necelých 1200 koní a i s nástavbou váží 90 tun. Maximální rychlost přitom činí 60 km/h. Můžeme rovněž doplnit, že vozidlo je homologováno pro pohyb v běžném silničním provozu.