Obojživelné auto jako sen konstruktérů
Málokdo z nás má v garáži nějaký ten obojživelný automobil, který by mohl sjet ze silnice přímo do vody. Tedy sjet můžeme, ale vůz asi následně půjde ke dnu. Jenže v historii automobilistiky existuje řada pokusů o vytvoření obojživelných vozidel. Ne všechny se přitom pojily s armádou, jak by se mohlo zdát, ale jednalo se rovněž o komerční sféru. Z těchto automobilů se nicméně velký hit nikdy nestal, neboť mají určité limity. Ty se týkají především omezené použitelnosti a vysoké ceny. Narážely totiž na emisní a bezpečnostní požadavky a jejich cena se pohybuje v řádu mnoha milionů korun.
Válečná léta a vojenští „obojživelníci“
Snahy vyrobit obojživelné auto lze vystopovat už do počátků automobilismu, nicméně první konstruktéři ještě nebyli příliš úspěšní. Vše se začalo měnit od předválečného období před 2. světovou válkou, kdy v houstnoucí politické atmosféře a následném ozbrojeném konfliktu globálních rozměrů armády mnoha zemí investovaly do techniky, která by jim dala výhodu nad nepřítelem.
- V Německu jsou obojživelná vozidla spojená především se jménem Hans Trippel. Ten vyvinul vozy Land-Wasser Zepp 3 a SG-6. Konkuroval mu ovšem jistý pan Porsche se svým „obojživelníkem“ Schwimmwagen, jemuž se říkalo i „vodník“. Ačkoli bylo zejména během 2. světové války těchto vozů vyrobeno tisíce, do dnešních dnů se jich zachoval pouze zlomek.
- Pozadu samozřejmě nebyly ani za Atlantikem. Ve Spojených státech amerických tak vznikl šestikolový obojživelník DUKW, jehož jméno se nikoli náhodou vyslovovalo jako „Duck“, tedy „kachna“. Na vodu se ale ze silnic vydával i tzv. Seep (zkratka ze Sea Jeep).
- Obojživelná vozidla vyvíjeli i soudruzi v Sovětském svazu, kam se mimochodem i v rámci pozdější spolupráce dostalo několik Seepů. Z domácí produkce stojí za zmínku především LuAZ 967, který vznikl v poválečném období a využívala ho armáda SSSR i NDR.
- Tento typ automobilů pro armádu vznikal i v Československu. Na malém obojživelném automobilu (MOŽ) pracovala nejprve Tatra a pak Škodovka. Vzniklá Škoda 972, která byla ve vývoji především v letech 1951 a 1952, však zůstala jen ve stádiu prototypu.
Amphicar jako ikona obojživelných vozidel
Zamíříme-li od vojenských strojů do komerční sféry, za ikonu obojživelných vozidel nelze neoznačit Amphicar Model 770. Tento automobil byl vyráběn v letech 1961 až 1968 a celkem vzniklo 3 878 vozů s touto značkou. Vozidlo bylo představeno v roce 1961 na výstavě v New Yorku a okamžitě zaujalo, neboť vypadalo skutečně jako velmi stylové silniční auto (mělo mj. karoserii kabrioletu). Dodnes se také jedná o jediné masově vyráběné obojživelné auto historie. Ačkoli vůz cílil na americký trh, pochází z Evropy. Stála za ním totiž západoněmecká společnost Quandt Group.
WaterCar ze Spojených států amerických
Vzhledem k tomu, že se Amphicar prodával především ve Spojených státech amerických, inspiroval jistého Davea Marche k vývoji vlastního „obojživelníka“. Společnost WaterCar byla nicméně založena až v roce 1999. March nejprve vyráběl auto jen pro sebe a své blízké. V roce 20013 ovšem započal komerční projekt s názvem Panther. Tento vůz je v Guinessově knize rekordů uveden jako nejrychlejší obojživelné auto na světě, když na souši dosahuje 130 km/h a ve vodě 72 km/h. Ačkoli se vyrábí i komerčně, stojí přes 10 milionů korun, takže si jej jen tak někdo dovolit nemůže.
Další populární obojživelná vozidla
Mezi obojživelnými automobily najdeme i další populární vozy, které sice zaujaly, ale masově se nikdy nevyráběly a zřejmě ani nikdy nebudou. Zmiňme alespoň ty nejdůležitější.
- Ve Velké Británii byl vytvořen „obojživelník“ Gibbs Aquada, za nímž stojí na Novém Zélandu narozený podnikatel Alan Gibbs. Vůz už se mnoho let nevyrábí, přesto zaujal. Paul Walton z pořadu Top Gear jej např. použil k tomu, aby dojel do Monaka a pak zde z něj sledoval závod vozů Formule 1.
- Švýcarský vizionář a konstruktér Frank Rinderknecht stojí skrze svou formu Rinspeed za dvěma obojživelnými vozy. Model Splash se přitom dokázal i vznášet, zatímco sQuba se mohl i potápět jako ponorka. Zůstalo ovšem jen u prototypů.
- Za zmínku mezi „obojživelníky“ jistě stojí i obojživelný karavan Terra Wind. Ten vypadá luxusně nejen zvenčí, ale může se pochlubit i stylovým interiérem. Existuje ovšem jen jediný prototyp, který stál v době uvedení (rok 2019) podle webu společnosti téměř 30 milionů korun.